måndag 2 september 2013

toppar och dalar

om jag toppade igår så är jag i dalen idag.

för det första....matematik....GULP!!!!! Det är på nåt sätt som att min hjärna inte är mottaglig. satt på en föreläsning....inget gick in....det är inte det att jag är siffer-dyslektiker eller vare heter...men det är som en spärr som inte släpper när det kommer till siffror och tal och sånt. såpass svårt.

sen gick vi igenom kursplanen och hur upplägget ser ut för programmets alla terminer. Och oxå vilka kurser man MÅSTE läsa och klara för att få läsa vidare etc. Detta innebar i princip att lagom till ungen är utklämd måste jag sätta mig direkt i skolbänken och läsa svenska, annars får jag inte ta en av de kurser jag vill läsa till våren och läser jag inte svenskan plus den kursen så kan jag inte läsa engelska-terminen som är näääästa vår. Så med andra ord....vill jag inte att min utbildning ska ta tvåtusen år och att jag ska vara klar lagom till pension så lär jag få dumpa kiddet hemma och plugga istället. På amningsföreläsningen pratade dem dessutom om vikten av lugn och ro och ingen stress för att *amningen ska funka*. HA HA HA känner redan nu hur mjölken bara sinar och tar slut innan den ens kommit igång. Och JA ungen har en pappa som kommer vara mer än kapabel att ta hand om den och vi ska dela upp det så lika vi kan med att vara hemma, LUGN NU, men jag blir stressad ändå.
Inte över faktumet att *jag måste vara ifrån min bebbi ett par timmar per dag typ* ,det är ju dem flesta pappor direkt utan problem så det kan ju fan inte va så sabla svårt, utan snarare över amnings-pressen och typ 'TÄNK OM JAG ALDRIG FÅR SOVA OCH BLIR ETT TOTALT VRAK? HUR SKA JAG DÅ PALLA PLUGGA?????? HUR SKA JAG DÅ HÅLLA IHOP EN FAMILJ???'
guuuud stressen nu alltså.

----

oxå i kurslitteraturen as we speak:
övningsuppgift:
Hur kan man avgöra om ett tal är jämnt i ett positionssystem med:
a) basen 2  b) basen 3 c) basen 4  d) basen 5

vad fan är basen???? basen hur? va menar dem? i vilket positionssystem? vad är ens ett positionssystem?

1 kommentar:

  1. gjorde ju matten i våras och basen var det allra svåraste! de gör bara det för att vi ska förstå hur främmande matte kan vara för kidsen...tänker jag. eller tror det var ngn som sa det. sen så hänger resten mer samman. i alla fall om ni gjorde som vi. men kommer du förbi basen blir det lite mer normalt sen i alla fall. hejja hejja dig!

    SvaraRadera