tisdag 17 september 2013

forts. på föregående inlägg.

Ok mailade nu till försäkringskassan. räknar inte med att få nåt vettigt svar tillbaka om alla som jobbar där är praktikanter men man kan ju åtminstone försöka.
Tycker väl att det kunde vara rimligt att min föräldrapenning var baserad på det jag tjänade när jag jobbade heltid i 2 år precis innan jag började studera och inte de tre veckor jag jobbade i somras och tjänade typ en korv med bröd.
But thats just me!!!!

Att överuvudtaget föräldrapenningen är inkomst-baserad ser jag lite som ett skämt. Det innebär ju att om man valt ett yrke som typ har en hög inkomst och jobbad först i tio-femton år (räkna med att skaffa barn först vid 40 då) då kan man 'unna sej' att skaffa barn. Om man INTE har ett jobb med hög inkomst eller är student eller varför inte ARBETSLÖS ja eller om man är kvinna för den delen, kan man lika gärna skita i att skaffa barn för det är INTE VÄRT DET pengamässigt om man inte vill leva på ruinens brant. Kanske nåt att fundera på politiker?! Kanske borde finnas nån slags 'standard-summa' för ALLA?!!!!

Bara för att jag inte väljer att bli typ hjärnkirurg och vänta med att skaffa barn tills jag är 50 borde jag väl inte straffas med att få minsta tänkbara föräldrapenning = samma summa som för typ en korv med bröd i månaden. typ. Om jag bara ska äta en korv med bröd i månaden kommer jag ju få anorexia och skörbjugg och inte alls orka vara en speciellt bra förälder.

just sayin'

nu ska jag laga mat. OBS ej korv med bröd. studiestödet tillåter ris med gryta idag! (= bättre att bara va student än att va student och skaffa barn....ur ett ekonomiskt perspektiv dårå)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar